وقتی در متون اسلامی خوانده میشود که قرض الحسنه بهتر از صدقه است ، یقینا دلیلش این است که فواید حاصل از انجام آن بیش از فواید حاصل از صدقه است . و کاری که فوایدش بیشتر است بی شک زحمتش هم بیشتر است .
البته به این نکته باید توجه داشت که قرض الحسنه زمانی نسبت به صدقه ارجحیت و فضیلت دارد که هر دوی آنها در کنار هم موضوعیت داشته باشند ؛ حال اگر موضوع کمک به مسکین نابینای از کار افتاده ای باشد ، آیا به نظر شما قرض الحسنه گزینه مفیدتری خواهد بود یا صدقه ؟
به نظر میرسد اصلی ترین دلیل رجحان قرض نسبت به صدقه همان ترویج روحیه تلاش و تکاپو در جامعه باشد ، ضمن اینکه در قرض تعادل مالی در جامعه بهتر و بیشتر حفظ میشود ؛ توضیح اینکه در صدقه حد و حصری برای میزان صدقه نیست مگر وقوع اسراف . ولی در قرض ، اندازه توان مالی قرض گیرنده یک حد و مرز مشخصی است برای میزان و مبلغ قرض و همین مساله کمک میکند به رشد متعادل اقتصاد در یک جامعه . ( به اصطلاح در صدقه امکان اتفاق افتادن نوعی از حباب اقتصادی هست ولی در قرض اینگونه نیست . )
به علاوه در صدقه زمینه منت گذاشتن بیشتر است و عزت نفس صدقه گیرنده نسبت به قرض گیرنده معمولا کمتر حفظ میشود . توجه به این مطلب هم جالب است که مبلغ قرض ماندگار است و هیچ موقع از نظر مالی از بین نمیرود . یعنی هم به حل مشکل شخص قرض گیرنده کمک می شود و هم زمینه ای برای حل مشکل قرض گیرندگان آینده است . ( با یک بار قرض دادن می شود با همان مبلغ این کار مبارک را با تاخیر زمانی تا بی نهایت بار تکرار کرد . )

خداراشکر بعداز اینکه  بالاخره طرح عظیم واصلی صندوق در آستانه افتتاح قرار گرفت، قرار براین شد که اخبار و گزارشات صندوق و مباحث اقتصادی با مسئولیت آقای فاضلی شروع به کار کنه، منتظر قدمهای بزرگ بعدی باشید